Nasz Statut


STATUT

Stowarzyszenia
Stowarzyszenie Azymut Mazowsze

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie Azymut Mazowsze, zwane jest dalej Stowarzyszeniem.
§ 2
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20 poz. 104 z 1989 r. z póź. zm.) i Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z 2003 r. z póź. zm.) oraz przepisów niniejszego statutu.
§ 3
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, którą nabywa się z dniem uprawomocnienia się postanowienia sądu o wpisaniu, do KRS.
§ 4
Stowarzyszenie działać będzie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i za jej granicami.
§5
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Otwock.
§6
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków.
§7
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§8
Stowarzyszenie może tworzyć terenowe jednostki organizacyjne nie mające
osobowości prawnej, w postaci oddziałów terenowych, zwane dalej oddziałami.
§9
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.


ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania Stowarzyszenia
§10
1. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu na terenach wymienionych
w Rozdziale 1. §4 z szczególnym uwzględnieniem
województwa mazowieckiego.

2.Popularyzacja edukacji ekologicznej, aktywności proekologicznej mieszkańców oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
3.Wspólne tworzenie i promowanie oferty kulturalnej, kulturoznawczej i sportowej w regionie.

4. Dbanie o zachowanie walorów przyrodniczych i krajobrazowych regionu.

5. Podejmowanie i wspieranie inicjatyw w zakresie popularyzacji sportu i wypoczynku wśród dzieci i młodzieży.
6. Wspieranie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.
7. Promocja zdrowia i aktywnego stylu życia.
8. Wspomaganie rozwoju i integracji wspólnot i społeczności lokalnych.




ROZDZIAŁ 3

Stowarzyszenie realizuje swoje główne cele poprzez:
§11


1. Wymiana doświadczeń w zakresie promocji i rozwoju sportu i turystyki w regionie.

2. Organizowanie i wspieranie imprez kulturalno-sportowych i edukacyjnych.
3. Wspieranie oraz rozwijanie więzi lokalnych i regionalnych.
4.Współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami oraz organizacjami, których cele, działania zbliżone są do celów Stowarzyszenia.


5.Inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw, służących społeczno – kulturalnemu
oraz turystycznemu rozwojowi samorządów.

6. Nawiązywaniu kontaktów zagranicznych, współpracy naukowej, sportowej i kulturalnej.

7. Podejmowanie działań organizacyjnych i inwestycyjnych mających
na celu zrównoważony rozwój obszaru działania.

8.Edukację ekologiczną, dążenie do podniesienia świadomości ekologicznej mieszkańców.

9. Organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej i doradczej.


10.Prowadzenie działalności informacyjnej. Współpracę z mediami.


11.Promocję i uaktywnianie szlaków pieszych, rowerowych i kajakowych rzeki Świder, Mazowsza i Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.
12.Inne działania realizujące cele statutowe.


§12
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
ROZDZIAŁ 4
Członkowie Stowarzyszenia - ich prawa i obowiązki


§13
1.Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
  1. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.
§ 14
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1. Członków zwyczajnych,
2. Członków wspierających,
3. Członków honorowych.
§ 15
Założyciele Stowarzyszenia stają się członkami zwyczajnymi z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o zarejestrowaniu Stowarzyszenia.
§ 16
1.Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych nie pozbawiona praw publicznych, która złoży wypełnioną deklarację członkowską i zostanie przyjęta w drodze uchwały przez Zarząd zwykłą większością głosów.
2.Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która złoży wypełnioną deklarację członkowską i zostanie przyjęta w drodze uchwały przez Zarząd.
3. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
4. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia.
5.Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu.
§ 17
    1. Członek zwyczajny ma prawo do:
a) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
b) uczestniczenia z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu Członków,
c) uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp. organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
d) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów dotyczących działalności Stowarzyszenia,
e) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
f) noszenia odznaki organizacyjnej.
    1. Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
a) aktywnego uczestnictwa w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia,
b) przestrzegania statutu, regulaminów, i uchwał władz Stowarzyszenia,
c) regularnego opłacania składek członkowskich i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.


§ 18
  1. Członek wspierający i honorowy, posiada prawa określone w § 17 ust. 1 pkt c-f.
  2. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział - z głosem doradczym - w zebraniach statutowych władz Stowarzyszenia.
  3. Członek wspierający jest obowiązany do wspierania działań Stowarzyszenia, regularnego opłacania składek członkowskich w wymiarze określonym przez właściwe władze Stowarzyszenia oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 19
1. Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań,
b) śmierci członka, utraty przez niego zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego (osobę prawną),
c) skreślenia przez Zarząd z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 12 miesięcy,
d) wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
e) pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku uchwały Walnego Zebrania Członków,
f) rozwiązania Stowarzyszenia.
2. Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie, w terminie 14 dni od daty poinformowania pisemnego o wykluczeniu, do Walnego Zgromadzenia Członków, którego uchwała jest ostateczna.
3. Uchwały Zarządu dotyczące wykluczenia członków zapadają zwykłą większością głosów.
  1. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
ROZDZIAŁ 5
Władze Stowarzyszenia
§ 20
  1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów, uczestników Walnego Zebraniu Członków.
  2. Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (quorum). Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 21
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.


§ 22
  1. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.


Walne Zebranie Członków
§ 23
  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni
b) z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
  1. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. Jeżeli nie zostanie spełniony wymóg określony w ust. 3, Walne Zebranie może skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników w drugim terminie, który może być wyznaczony o godzinę później tego samego dnia.


§ 24
  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  1. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co 4 lata jako sprawozdawczo - wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie o jego terminie, miejscu, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
  2. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz,
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c) na umotywowane żądanie, co najmniej 5 członków zwyczajnych.
  1. W przypadkach określonych w ust 6 pkt b) i c), Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 2 tygodni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi.
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 25
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
  1. określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
  2. uchwalenie statutu i jego zmian,
  3. uchwalanie regulaminów wyboru władz Stowarzyszenia,
  4. wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
  5. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
  6. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
  7. rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich, od uchwał Zarządu
  8. podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
  9. nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
  10. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.


§ 26
  1. Zarząd będzie występował w imieniu Stowarzyszenia w składzie: Prezes Zarządu lub Wiceprezes i inny członek Zarządu
  2. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, podejmuje uchwały w zakresie nie przewidzianym w § 25 dla Walnego Zebrania Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz, podejmuje zobowiązania w imieniu Stowarzyszenia i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
  3. Zarząd składa się z 3 - 5 członków. Prezesa oraz pozostałych członków Zarządu, w tym Wiceprezesa wybiera Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów
  4. Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalany przez Zarząd
  5. Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w ciągu roku, z inicjatywy Prezesa Zarządu bądź na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej.


§ 27
Do zakresu działania Zarządu w szczególności należy:
a) realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
b) określanie szczegółowych kierunków działania,
c) ustalanie budżetu i preliminarzy,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
e) uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
f) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego ,a także w sprawie przyjęcia darowizny, spadku bądź zapisu na rzecz Stowarzyszenia,
g) powołanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
h) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
i) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
j) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie),
k) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
l) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
ł) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków
m) ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń.


Komisja Rewizyjna
§ 28
  1. Komisja Rewizyjna, jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 - 5 członków w tym przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.


§ 29
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
b) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzanych kontroli i lustracji,
c) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo zwołania zebrania (posiedzenia) Zarządu,
d) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem,
e) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie ( lub odmowę udzielenia ) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
f) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.


§ 30
  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków.
§ 31
Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy: Prezesa Zarządu lub łącznie dwóch członków Zarządu


ROZDZIAŁ6
Majątek i fundusze


§ 32
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i środki pieniężne.


§ 33
  1. Źródłami powstawania majątku Stowarzyszenia są:
a) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
b) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
c) dotacje,
d) darowizny, zapisy, spadki,
e) wpływy z działalności statutowej.
  1. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki według zasad określonych przez Zarząd w ciągu 4 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
  2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.


ROZDZIAŁ 7
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia


§ 34
  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga większości 3/5 głosów, przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia mogą być przedmiotem obrad Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad, a do zawiadomienia o terminie i miejscu posiedzenia dołączono projekty stosownych uchwał.
  3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach.


ROZDZIAŁ 8
Przepisy przejściowe
§ 35
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia sądu rejestrowego.